måndag 31 mars 2008

Muminhuset


Idag fotade jag. Jag önskar att jag var Mymlans dotter. Eller lilla My.

Den som inte läst Tove Jansson föraktar jag.

*******************
************************
Dessa bör man ha läst:

Muminpappans memoarer
Farlig Midsommar
Det osynliga barnet (novellsamling)
Trollvinter

**************************
**********************

Egentligen ska man ha läst alla. Gör det.

Och helst ska man kunna sångerna också.
Vilket jag kan.
Som den här fina om teaterns fördelar:


"Så vi gjorde en måne av silver och en underbar krona av guld.
Och ett drama med rytande lejon. Och en skål för effektens skull.
Det är mera än låtsas och leka för du kan vara alldeles viss:

Om att riktiga rosor är bleka mot en handmålad rosenkuliss"

1 kommentar:

Herman Mann sa...

"Sent i november" är min favorit. Delvis såklart för att jag råkade läsa den när jag var liten. Men framför allt för att de där trista mumintrollen inte är med - full fokus på de missanpassade, neurotiska karaktärerna.